Vragen? Bel 085-0026031

Inspiratie

Laat je inspireren en maak je werkende leven mooier.

Ondernemerslessen uit de natuur

Oogsten zonder te zaaien

Het is herfst en ik raap met mijn kinderen de walnoten in onze tuin. Er lijken er eindeloos veel te liggen en iedere dag komen er meer bij. Kilo’s noten liggen in de woonkamer te drogen. En ergens begint het bij mij te dagen… De natuur geeft gul en met een kleine (raap)inspanning kunnen wij hiervan genieten. En opeens valt bij mij het kwartje: ‘zo ziet resultaat er in de natuur uit’.

Is jouw overtuiging ook dat je pas kunt oogsten wanneer je een enorme inzet hebt geleverd? En weet je soms niet meer hoe je je resultaat kunt verbeteren en nog meer kunt groeien? Ontdek hoe ook jij kunt oogsten zonder te zaaien.

Geloof jij dat je hard moet werken voor resultaat?

Drie lessen uit de natuur

Les 1: richt je op het dagelijks proces

De boom doet dagelijks wat hij moet doen (rondpompen van vocht, fotosynthese etc.). Dat is misschien saai maar wel ontzettend effectief.

‘Wil je een boek publiceren? Ga dan iedere dag schrijven’: zegt Elizabeth Gilbert in haar boek Big Magic. ‘Wil je je conditie verbeteren? Sport dan 3x in de week.’ ‘Wil je mensen helpen ontwikkelen? Zorg dan dat je ze inspireert. Niet één keer maar voortdurend.’

Continuïteit en efficiëntie zijn in de basis nodig, niet alleen om iets te laten groeien maar vooral om de vruchten te plukken van eerdere inspanning.

Les 2: richt je op de uitkomst die bij jou past

Een mooie uitspraak die hierbij past is: ‘je hebt geen doel, er is een doel.’ De boom in onze tuin maakt alleen walnoten en geen beukennootjes of eikels. Het doel, groeien en voortplanten, is een vanzelfsprekendheid.

Vanuit talentmanagement gezien gaat het hier ook over doen wat bij je past en op die manier bijdragen aan de primaire functie van de organisatie. Als je niet doet wat bij je past, verlies je energie en verliest de organisatie rendement. In het ergste geval raak jij of je medewerker burn-out. Je zit op het verkeerde spoor, je wilt een eikel zijn in plaats van een walnoot. Maar eikels zijn er al genoeg.

Les 3: neem de tijd

Nog een mooie uitspraak hierbij is: ‘Het gras groeit niet harder door eraan te trekken.’ Onze notenboom heeft tijd nodig om zijn zaden te laten rijpen. Het is een cyclisch proces met een eigen ritme. Iedereen weet dat je de walnoten niet kunt rapen in het voorjaar. Alleen over dit punt zou ik meerdere artikelen kunnen schrijven. Ik zie zo vaak om me heen dat het ene jaar overtroffen moet worden met het andere jaar. Het kan en moet altijd beter. Er wordt geen tijd genomen om op adem te komen en het even rustiger aan te doen.

Kate Raworth maakt met haar economische model ook een vergelijking met een boom. Een boom groeit eerst hard maar op een gegeven moment is hij volgroeid. Op dat moment gaat de energie naar de vruchten en niet naar groei.

Een onnatuurlijk groeimodel brengt schade toe. Mensen vallen bij bosjes om maar er wordt vastgehouden aan een groeiprognose die soms compleet los staat van de realiteit. Op meta niveau zien we dit in ons consumeer gedrag, in het uitputten van grond en de achteruitgang van biodiversiteit.
Het is alsof we bang zijn in het voorjaar dat er geen noten zullen zijn in de herfst. En dus gaan we de boom een handje helpen waardoor we uiteindelijk het natuurlijke groeiproces verstoren. De natuur leert ons dat als het resultaat wel komt… als we geduld hebben.

Tijdens het rapen van de walnoten ontstaat er een soort verwondering en dankbaarheid. Dat roept bij mij de vraag op of dat ook niet het gevoel is dat we in onze organisaties zouden moeten koesteren. Hoe wonderlijk is het dat onze dagelijkse inzet leidt tot resultaat en hoe dankbaar mogen we zijn dat we vruchten kunnen oogsten.

Inzicht in het potentieel

De natuur geeft ons een ander model voor ondernemerschap. Waarin het resultaat vanzelf volgt uit:

  • Continuïteit
  • Doen wat bij je past
  • Geduld
  • Aanwezige potentieel

Wil jij, jezelf, je bedrijf en je medewerkers op een natuurlijke manier laten ontwikkelen en wil je ontdekken welk nog onbenut potentieel in jouw mensen aanwezig is? Ben je op zoek naar handvatten? 

Neem geheel vrijblijvend contact op.

Organisatiegroei op basis van je cultuurwaarden

Het 7S- model

Het 7S-model van McKinsey uit de jaren 70 is wellicht in de vergetelheid geraakt als één van de vele organisatiemodellen voor succes en groei. In dit artikel wil ik echter pleiten voor het gebruik van dit model omdat het aandacht geeft aan zowel de ‘harde’ kant van de organisatie als aan de ‘zachte’ kant. Met het 7S-model kun je een organisatie of team vanuit alle facetten analyseren en verbeteren.

Gedeelde waarden

Volgens onderzoek van McKinsey begint het succes van een organisatie met de ‘Shared values’. In de praktijk komen wij echter tegen dat de kernwaarden, als deze al aanwezig zijn, niet ‘fully connected’ zijn met alle facetten van de bedrijfsvoering en nog niet of niet meer dienen als fundament van een organisatie. De kernwaarden, bedrijfsvisie en -missie staan dan aan de zijlijn. Wanneer de kernwaarden wél als fundament dienen, leidt dat tot de volgende voordelen:

Sterke cohesie

In een arbeidsmarkt waar goede medewerkers de banen voor het oprapen hebben, kunnen kernwaarden zorgen voor behoud van talent en kwaliteit. Kernwaarden werken namelijk als verbindende factor in de organisatie. Het biedt een sterke gezamenlijke drive en zorgt voor betrokkenheid en iets om trots op te zijn. Hierdoor stijgt de tevredenheid en motivatie van medewerkers.

Aantrekkingskracht

Kernwaarden helpen ook bij de branding & positionering van een bedrijf. De organisatie straalt dan uit wat zijn ‘purpose’ is. Zoals Simon Sinek zegt: ‘it’s starts with WHY.’ Met kernwaarden trek je klanten en potentiële medewerkers aan die passen bij het DNA van de organisatie. Als organisatie ben je congruent in de boodschap die je uitdraagt en daardoor kan de klantverwachting gemakkelijker worden vervuld.

 

Zo binnen, zo buiten

Wie ben je echt

Het is belangrijk dat er gekeken wordt op welke manier de cultuurwaarden invloed uitoefenen op alle facetten van een organisatie.

Stel je voor dat je als organisatie innovatief wilt zijn dan is dit één van de cultuurwaarden. Als bedrijf moet je je dan afvragen welk gedrag bij een innovatieve cultuur past. Ook moet je als bedrijf gaan kijken wat voor soort leiderschapsstijl past bij het stimuleren en faciliteren van innovatief gedrag. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat medewerkers creatiever worden wanneer zij zelf beslissingen mogen nemen en er naar hen geluisterd wordt.

Inbedding

Kortom, ieder facet in de organisatie moet onder de loep genomen worden want pas dan sijpelt de kernwaarde ‘innovatie’ door in alle lagen van de organisatie. Een eerste stap die wij organisaties adviseren is om het gewenste gedrag dat past bij de kernwaarde te bepalen. Op die manier kunnen de kernwaarden vertaald worden naar gedragsindicatoren. Die geven vervolgens houvast, zorgen voor meetbaarheid en beïnvloeden de samenwerking.

Onze expertise ligt in het zichtbaar en meetbaar maken van de ‘zachte’, ook wel mensgerichte, kant van de organisatie. Wij helpen bij het analyseren van de (huidige) kernwaarden of helpen passende kernwaarden op te stellen. Daarbij zorgen wij ervoor dat er binnen de organisatie draagvlak ontstaat voor de kernwaarden en boren wij de talenten en kwaliteiten van medewerkers aan. Hierdoor kan de organisatie groeien en wordt de inzet van medewerkers optimaal benut.