• +0612389086
  • info@archepeople.nl

Groei en innovatie op basis van kernwaarden

Cohesie en aantrekkingskracht

Het 7S-model

Het 7S-model van McKinsey uit de jaren 70 is wellicht in de vergetelheid geraakt als één van de vele organisatiemodellen voor succes en groei. In dit artikel wil ik echter pleiten voor het gebruik van dit model omdat het aandacht geeft aan zowel de ‘harde’ kant van de organisatie als aan de ‘zachte’ kant. Met het 7S-model kun je een organisatie of team vanuit alle facetten analyseren en verbeteren.

Kernwaarden

Volgens onderzoek van McKinsey begint het succes van een organisatie met de ‘Shared values’. In de praktijk komen wij echter tegen dat de kernwaarden, als deze al aanwezig zijn, niet ‘fully connected’ zijn met alle facetten van de bedrijfsvoering en nog niet of niet meer dienen als fundament van een organisatie. De kernwaarden, bedrijfsvisie en -missie staan dan aan de zijlijn. Wanneer de kernwaarden wél als fundament dienen, leidt dat tot de volgende voordelen:

  • Er ontstaat een sterke cohesie

In een arbeidsmarkt waar goede medewerkers de banen voor het oprapen hebben, kunnen kernwaarden zorgen voor behoud van talent en kwaliteit. Kernwaarden werken namelijk als verbindende factor in de organisatie. Het biedt een sterke gezamenlijke drive en zorgt voor betrokkenheid en iets om trots op te zijn. Hierdoor stijgt de tevredenheid en motivatie van medewerkers.

  • Er ontstaat aantrekkingskracht

Kernwaarden helpen ook bij de branding & positionering van een bedrijf. De organisatie straalt dan uit wat zijn ‘purpose’ is. Zoals Simon Sinek zegt: ‘it’s starts with WHY.’ Met kernwaarden trek je klanten en potentiële medewerkers aan die passen bij het DNA van de organisatie. Als organisatie ben je congruent in de boodschap die je uitdraagt en daardoor kan de klantverwachting gemakkelijker worden vervuld.

Zo binnen, zo buiten

Het is belangrijk dat er gekeken wordt op welke manier de kernwaarden invloed uitoefenen op alle facetten van een organisatie.

Stel je voor dat je als organisatie innovatief wilt zijn dan is dit één van de kernwaarden. Als bedrijf moet je je dan afvragen welke businessmodel het beste past bij een innovatievecultuur. Ook moet je als bedrijf gaan kijken wat voor soort leiderschapsstijl past bij het stimuleren en faciliteren van innovatief gedrag. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat medewerkers creatiever worden wanneer zij zelf beslissingen mogen nemen en er naar hen geluisterd wordt.

Doorsijpelen

Kortom, ieder facet in de organisatie moet onder de loep genomen worden want pas dan sijpelt de kernwaarde ‘innovatie’ door in alle lagen van de organisatie. Een eerste stap die wij organisaties adviseren is om het gewenste gedrag dat past bij de kernwaarde te bepalen. Op die manier kunnen de kernwaarden vertaald worden naar gedragsindicatoren. Die geven vervolgens houvast, zorgen voor meetbaarheid en beïnvloeden de samenwerking.

Onze expertise ligt in het zichtbaar en meetbaar maken van de ‘zachte’, ook wel mensgerichte, kant van de organisatie. Wij helpen bij het analyseren van de (huidige) kernwaarden of helpen passende kernwaarden op te stellen. Daarbij zorgen wij ervoor dat er binnen de organisatie draagvlak ontstaat voor de kernwaarden en boren wij de talenten en kwaliteiten van medewerkers aan. Hierdoor kan de organisatie groeien en wordt de inzet van medewerkers optimaal benut.

Meer weten over de 7S methode? In het boek ‘Insearce of excellence’ van Tom Peters lees je er meer over. Meer weten over onze aanpak? Neem gerust contact met ons op.

 

Van weerstand naar flow met ArchePeople

Voor een korte impressie van onze producten